Breaking

19 February 2018

15 CADANGAN MENGAWAL KOMUNIKASI & PERLAKUAN MURID



1. KAD TRAFFIC LIGHT/KAD SENYUMAN

Kad traffic light/kad senyuman bukan sahaja digunakan untuk MENDAPATKAN HASIL PENILAIAN PANTAS tetapi boleh juga digunakan untuk MENGAWAL MURID. Guru boleh meminta murid mengangkat kad merah/kad muka masam jika ingin bertanya dan guru akan bergerak ke tempat murid tersebut untuk memberikan bimbingan.

NOTA: Boleh juga sekadar mengangkat tangan atau memanggil guru bagi mendapatkan perhatian guru.

2. ISYARAT TANGAN (GIVE ME FIVE)

Guru mengangkat tangan dan murid mengangkat tangan dan berada dalam keadaan senyap.

3. SORAKAN BERIRAMA
yang mesti disahut oleh murid.

Guru menyebut sebaris kata dan murid perlu menyahutnya.

Contoh,
Guru: Keramat, Keramat, Keramat
Murid: Smart, Smart, Smart

4. TEPUKAN

Guru menepuk tangan sekali, dua kali atau tiga kali berturut-turut apabila mahu menarik perhatian murid.

5. PENGGUNAAN CIP BERCAKAP

Setiap murid diberikan beberapa cip. Cip tersebut digunakan apabila mereka mahu bercakap. Setiap kali bercakap, murid akan memulangkan cip tersebut kepada guru.

Penggunaan cip ini juga membolehkan guru memastikan SETIAP MURID BERCAKAP di dalam kelas tersebut.

6. BUNYI WISEL

Wisel boleh digunakan oleh guru semasa mengawal aktiviti atau untuk menarik perhatian murid.

7. SUSUNAN KUMPULAN

Setiap kali masuk ke kelas, guru perlu menyusun kedudukan murid terutama bagi MEMECAHKAN 'GENG' dalam kalangan murid di dalam kelas bagi mengelakkan murid-murid tersebut bersembang atau melakukan aktiviti lain ketika PdPc berlangsung.

8. CARTA SIKAP

Guru menyediakan dua carta, iaitu CARTA CERIA dan CARTA SEDIH. Nama murid yang berbuat bising diletakkan pada carta sedih dan dialihkan setelah murid berubah sikap.

9. METER MASA

Guru menyediakan meter masa berbentuk separa bulatan atau bulatan yang dibahagikan kepada 3 atau 4 bahagian.

Cadangan seperti di bawah:
i. Duduk & Bercakap Perlahan
ii. Bergerak & Bercakap Perlahan
iii. Bercakap Kuat
iv. Senyap

10. PENAMBAHAN DAN PENOLAKAN MARKAH

Murid yang rajin menjawab dan melakukan aktiviti diberikan penambahan markah manakala murid yang mengganggu kelas, ditolak markah.

Penolakan markah dilakukan sedikit-sedikit, seperti penolakan suku markah, setengah markah atau satu markah.

11. DENDAAN POSITIF

Murid yang mengganggu PdPc didenda dengan dilantik sebagai ketua kumpulan, menjadi pembentang dan menjawab soalan.

12. PAPARAN MASA

Peruntukan masa untuk setiap aktiviti dipaparkan untuk membantu murid sentiasa cepat dan tidak melakukan aktiviti lain ketika PdPc.

13. PEMILIHAN BAHAN

Bahan yang disediakan oleh guru juga perlu sesuai dengan aras murid agar murid tidak melakukan tugasan lain ketika PdPc. Murid juga diberikan pilihan untuk melaporkan hasil perbincangan, contohnya sama ada dalam
bentuk:
i. Peta pemikiran
ii. Peta minda
iii. Sesawang kata, atau
iv. Komik (pembezaan produk berlaku)

14. PEMILIHAN AKTIVITI


Guru perlu pandai memilih aktiviti yang melibatkan semua ahli dalam kumpulan memainkan peranan masing-masing.

Sebagai contoh,
i. AKTIVITI ROUND TABLE yang setiap ahli memainkan peranan sebagai ketua, pencatat, penjaga masa dan pelapor
ii. AKTIVITI ROUND ROBIN yang setiap orang perlu menulis mengikut giliran
iii. AKTIVITI STESEN PEMBELAJARAN, iaitu setiap ahli diminta bergerak ke stesen mengikut nombor yang diperoleh.
Contoh, ahli bernombor 1, ke stesen 1, nombor 2 ke stesen 2 dan seterusnya. Cukup masa kembali ke kumpulan masing-masing untuk melengkapkan hasil tugasan kumpulan.

15. PERATURAN KELAS

Guru perlu menyediakan peraturan kelas terutama peraturan ketika PdPc agar murid TIDAK:
i. Menjawab dalam keadaan serentak
ii. Melaksanakan tugas lain ketika PdPc
iii. Bercakap dengan kuat walaupun dalam kumpulan, dan sebagainya