1. Sticker
Beri sticker dan murid tampal dalam buku atau cikgu tampal dekat carta ganjaran.
2. Alat Tulis
Ini biasa dilakukan kebanyakan guru dengan membantu murid simpan lebih banyak kelengkapan alat tulis.
3. Penanda Buku
Seperti alat tulis, ganjaran ini berguna untuk murid.
4. Menonton Video
Guru meluangkan masa selama 5-10 minit untuk menonton suntingan animasi kegemaran murid-murid.
5. Selfie Bersama Guru
Bukan sahaja murid jadi excited malah murid bermotivasi dan memahami bahawa guru ingin bersama-sama gembira dengan murid. Pembelajaran adalah sesuatu yang menyeronokkan.
6. Priority Seat / VIP Seat
Murid yang diberikan ganjaran diberikan peluang memilih tempat duduk pada aktiviti atau kelas seterusnya.
7. Marble Jar
Murid diberikan guli atau batu-batu cantik yang dikumpulkan.
8. Kupon Ganjaran
Kupon yang boleh ditebus seperti kupon kantin RM1.00 atau yang bersesuaian.
9. Buku
Murid diberikan buku yang menarik.
10. Pilih aktiviti
Murid boleh memilih aktiviti atau permainan seterusnya dalam pembelajaran.
11.Duduk di Meja Guru
Murid menjadi bangga dan satu penghormatan dekat dengan guru.
12. Komanden
Murid dilantik untuk mengetuai sesuatu aktiviti.
13. Guru Muda
Murid pergi ke depan dan menerangkan kepada kawan-kawan. Satu cara membina motivasi dan membina kepimpinan dalam diri murid.
14. Aktiviti Seni
Murid diberikan ganjaran menghias, melukis atau mewarna selama 5-10 minit.
15. Memilih Rakan Untuk Aktiviti Seterusnya
Murid diberikan kebebasan untuk meilih ‘partner’ untuk aktiviti seterusnya.
16. Nota Yang Baik Kepada Ibubapa
Guru menulis sekeping nota atau kad pujian kepada murid.
17. Reward Stamp
Guru menngecap buku murid dengan gambar menarik atau kata-kata pujian.
18. Bermain Game Online/Aplikasi Permainan
Murid diberikan ganjaran bermainan permainan berilmiah secara online atau bermain menerusi aplikasi dalam smartphone/tab guru.
19. Memilih Turutan Dalam Barisan
Murid memilih di mana mereka hendak berada dalam barisan atau susunan. Contoh barisan nak keluar rehat. Of course lah nak paling depan kan!
20. Show and Tell
Murid boleh bawa objek yang mereka suka ke depan kelas dan menceritakan tentangnya kepada murid-murid lain.
21. Makan Bersama Cikgu
Ini pasti kenangan manis untuk murid. Dahlah dapat makan bersama dengan guru, kena belanja pula tu.
22. Melukis di Papan Putih
Murid boleh lukiskan sesuatu yang mereka suka. Hal ini menghargai minat murid.
23. Ketua Kumpulan
Murid dilantik menjadi ketua kumpulan bagi kumpulan-kumpulan kecil.
24. Expert
Murid dilantik menjadi ‘The Expert’ in the group untuk membimbing rakan-rakan lain. Berikan tanda nama, kad, badge yang jelas menunjukkan mereka memegang ‘title’ tersebut.
25. Memakai Topi
Murid dipakaikan topi cantik atau topi berhias.
26. Sticker Maya
Murid diberikan sticker ganjaran dalam bentuk maya oleh guru melalui papan ganjaran di Frog VLE.
27. Pengecualian Bertugas
Tugasan biasa menyapu kelas setiap hari Selasa, dengan ganjaran, murid dikecualikan daripada tugas itu minggu ini dan orang lain yang akan melakukannya.
28. Alat Tulis Tambahan
Murid diberikan kelebihan menggunakan alat tulis terhad. Contoh apabila mewarna, murid yang diberikan ganjaran boleh menggunakan magic pen atau koleksi pensel warna yang besar daripada cikgu.
29. Bermain Aktiviti Tambahan
Murid diberikan aktiviti tambahan ‘enrichment activities’ yang fun seperti word puzzle, dam, jigsaw puzzle dan pelbagai lagi
30. Memakai ‘costume’
Murid diberikan ‘costume’ menarik untuk diperagakan dalam kelas.
31. Reward Cards
Murid ambil satu kad reward secara random.
32. Treasure Box
Murid ambil satu ‘kad reward’ dalam kotak.
33. Freebie
Jika murid belajar tentang pakaian tradisional, murid diberikan beberapa keping gambar berwarna kostum tradisional dan mereka boleh tampal dalam buku. Cantik kan! Orang lain dapat gambar hitam putih je.
34. Makanan
Walaupun kontroversi tetapi ada yang bersesuaian. Contohnya cupcake, biskut. Elakkan makanan yang manis ya..Suam-suam manis tu Ok la.
35. Bina Lego
Murid yang diberikan ganjaran akan diberikan set lego dan boleh membina apa sahaja.
36. Personalised Item
Cikgu berikan beberapa hadiah personalised yang cikgu buat sendiri. Contohnya book mark, mini dompet, felt decoration dan macam-macam lagi.
37. Dart
Murid diberikan ganjaran untuk bermain Dart.
38. Pecah Belon
Murid diberikan ganjaran untuk memecahkan beberapa biji belon. Pasti tak sabar-sabar semua nak pecahkan belon kan?
39. Menyanyi Lagu Kegemaran
Murid boleh menyanyi lagu kegemaran. Actually, murid yang diberikan ganjaran akan pilih.
40. Reflection Box
Murid ambil sehelai kertas dalam kotak. Dalam kotak itu mengandungi kertas-kertas atau kad yang mempunyai kata-kata positif seperti….Anda seorang yang baik hati. Anda seorang yang sangat bersyukur dengan nikmat yang diberikan….dan apa sahaja yang positif.
41. Membaca Kepada Kelas
Murid baca petikan di hadapan kelas.
42. Pujian Lisan
Murid diberikan kata-kata pujian.
43. Tepukan Gemuruh
Murid diberikan tepukan gemuruh atas pencapaian.
44. Pop Quiz
Murid diberikan peluang menyoal rakan-rakan. Soalan mestilah berdasarkan tajuk yang diajar. Jika rakannya dapat jawab, rakan itu dapat RM1. Jika kawannya tidak dapat jawab, penyoal yang dapat RM1. Jika soalan tidak betul atau relevan, cikgu yang dapat RM1.
45. Teka Teki
Murid diberi peluang menguji rakan-rakan dengan teka-teki.
46. Menari
Murid pilih lagu dan satu kelas menari mengikut video.
47. Students of The Day
Gambar murid yang diberikan ganjaran diletakkan pada bahagian ‘Students of The Day’
48. Brag Tags
Sepanjang PdPc murid memakai tag positif. Contohnya, ‘Murid Pandai’, ‘Murid Bijak’, ‘Murid Teliti’.
49. Popsickle Sticks
Murid diberikan batang asikrim, mereka hias dan bawa balik. Semasa menghias itupun sudah cukup ‘rewarding’.
50. Pass!
Murid dikecualikan daripada membuat ‘homework’.
Panduan:
1. Pastikan ganjaran ada dua jenis. Immediate (segera) & Accumulative (terkumpul).
2. 2 Mod ganjaran. Individu dan berkumpulan (membina tanggungjawab bersama).
3. Dilakukan secara konsisten.
4. Murid faham dan jelas perbuatan atau respon yang akan diberikan ganjaran.
5. Dimaklumkan kepada murid sebab ganjaran diberikan.
6. Fleksibel dan boleh ‘adapt’ untuk mengubah suai ganjaran. Ada kalanya murid sudah bosan dengan ganjaran yang sama. Ubah lain pulak.
Sumber