1. PERANCANG
Menulis RPH yang mempunyai objektif yang jelas, merancang pembelajaran berasaskan aktiviti: teknik koperatif, KBAT, i-THINK/6 thinking hats dsbnya.
2. PENGAWAL
Proses PdPC dan suasana pembelajaran - Kawalan masa pemeringkatan PdPC, mengawal kelas menggunakan: give me five, traffic light, thumb, talking chips, susun kumpulan - warna, nombor, dan adanya unsur kecindan dsbnya.
3. PEMBIMBING
Memudah cara murid menguasai ilmu dan kemahiran.
4. PENDORONG
Minda dan emosi - Memberikan ganjaran kepada murid dalam bentuk pujian, hadiah dan carta ganjaran.
5. PENILAI
Menjalankan kuiz, LPG, latihan, soal jawab dsbnya
6. MURID bertindak sebagai PEMBELAJAR yang AKTIF
Bertanya, berkomunikasi sesama sendiri atau dengan guru, berkolaborasi dsbnya.
6 aspek di atas mencerminkan GURU dan MURID ABAD KE-21.
Sumber
6 aspek di atas mencerminkan GURU dan MURID ABAD KE-21.
Sumber