Breaking

20 February 2018

7 Cara Memilih Murid Menjawab Soalan dalam PdPc

https://photos.projects-abroad.co.uk/volunteer-projects/teaching/general-teaching-projects/senegal/teaching-senegal-1.1200.jpg

1. Kaedah Popsicle Sticks

– Beberapa batang aiskrim diletakkan dalam mug atau gelas. 

– Guru menanyakan 1 soalan.Kemudian 1 nama dipanggil dan ditulis pada batang aiskrim itu . 

– Jika murid menjawab dengan baik, batang aiskrim dikeluarkan. Jika tidak, guru menulis nama murid tersebut pada 1 lagi batang aiskrim (murid A). Murid lain boleh bantu dengan cuba menjawab soalan itu dan nama murid yang membantu akan dikeluarkan pula. Jika murid A tidak mahu dapat 2 batang aiskrim dalam mug itu, maka dia harus mengulang jawapan murid yang membantu itu. 

– Hal ini membantu penglibatan murid secara maksima sementara murid lemah dapat dibantu.

2. Name generator.

Ala-ala spinner. Boleh buat di Sini.

3. Gunakan spinner sebenar


‘Element of surprise’ dan keterujaan.

4. Gunakan adjektif/persekitaran murid

– Contohnya, murid yang memakai jam tangan berwarna merah dan hitam. ( Jika ada yang sama, maka perincikan lagi)

– Murid peka kepada ayat cikgu dan berlatih mendengar.

5. Hear Me, Do!


Guru beri arahan pergerakan fizikal. Murid yang tidak respon dengan sepatutnya perlu menjawab soalan.

6. Poison Box

Muzik dimainkan dan murid ‘pass’ kotak tersebut kepada murid seterusnya. Apabila muzik berhenti, murid yang sedang memegang kotak itu perlu menjawab soalan. Jika murid itu tidak dapat menjawab, maka murid lain boleh bantu. Murid lain yang bantu akan dapat ‘by’ sementara yang terpaksa menjawab itu harus ulang semula jawapan bantuan tersebut.

7. Kerusi Beracun

Yang ni versi kerusi pulak. Game klasik. Muzik dimainkan dan apabila berhenti, murid berebut nak duduk di kerusi yang disediakan. Jika ada 6 murid, kerusi hanya ada 5. Jadi pasti ada yang tidak dapat duduk. Murid tersebut menjawab soalan. Jika murid tidak dapat menjawab, murid lain membantu. Murid yang bantu dapat kerusi tetap.