KAD TRAFFIC LIGHT/KAD SENYUMAN
Kad traffic light/kad senyuman bukan sahaja digunakan untuk MENDAPATKAN HASIL PENILAIAN PANTAS tetapi boleh juga digunakan untuk MENGAWAL MURID. Guru boleh meminta murid mengangkat kad merah/kad muka masam jika ingin bertanya dan guru akan bergerak ke tempat murid tersebut untuk memberikan bimbingan.
NOTA: Boleh juga sekadar mengangkat tangan atau memanggil guru bagi mendapatkan perhatian guru.
ISYARAT TANGAN (GIVE ME FIVE)
Guru mengangkat tangan dan murid mengangkat tangan dan berada dalam keadaan senyap.
SORAKAN BERIRAMA
Guru menyebut sebaris kata dan murid perlu menyahutnya.
Contoh,
Guru: Keramat, Keramat, Keramat
Murid: Smart, Smart, Smart
TEPUKAN
Guru menepuk tangan sekali, dua kali atau tiga kali berturut-turut apabila mahu menarik perhatian murid.
PENGGUNAAN CIP BERCAKAP
Setiap murid diberikan beberapa cip. Cip tersebut digunakan apabila mereka mahu bercakap. Setiap kali bercakap, murid akan memulangkan cip tersebut kepada guru.
Penggunaan cip ini juga membolehkan guru memastikan SETIAP MURID BERCAKAP di dalam kelas tersebut.
BUNYI WISEL
Wisel boleh digunakan oleh guru semasa mengawal aktiviti atau untuk menarik perhatian murid.
SUSUNAN KUMPULAN
Setiap kali masuk ke kelas, guru perlu menyusun kedudukan murid terutama bagi MEMECAHKAN ‘GENG’ dalam kalangan murid di dalam kelas bagi mengelakkan murid-murid tersebut bersembang atau melakukan aktiviti lain ketika PdPc berlangsung.
CARTA SIKAP
Guru menyediakan dua carta, iaitu CARTA CERIA dan CARTA SEDIH. Nama murid yang berbuat bising diletakkan pada carta sedih dan dialihkan setelah murid berubah sikap.
METER MASA
Guru menyediakan meter masa berbentuk separa bulatan atau bulatan yang dibahagikan kepada 3 atau 4 bahagian.
Cadangan seperti di bawah:
Duduk & Bercakap Perlahan
Bergerak & Bercakap Perlahan
Bercakap Kuat
Senyap
PENAMBAHAN DAN PENOLAKAN MARKAH
Murid yang rajin menjawab dan melakukan aktiviti diberikan penambahan markah manakala murid yang mengganggu kelas, ditolak markah.
Penolakan markah dilakukan sedikit-sedikit, seperti penolakan suku markah, setengah markah atau satu markah.
DENDAAN POSITIF
Murid yang mengganggu PdPc didenda dengan dilantik sebagai ketua kumpulan, menjadi pembentang dan menjawab soalan.
PAPARAN MASA
Peruntukan masa untuk setiap aktiviti dipaparkan untuk membantu murid sentiasa cepat dan tidak melakukan aktiviti lain ketika PdPc.
PEMILIHAN BAHAN
Bahan yang disediakan oleh guru juga perlu sesuai dengan aras murid agar murid tidak melakukan tugasan lain ketika PdPc. Murid juga diberikan pilihan untuk melaporkan hasil perbincangan, contohnya sama ada dalam
bentuk:
Peta pemikiran
Peta minda
Sesawang kata, atau
Komik (pembezaan produk berlaku)
PEMILIHAN AKTIVITI
Guru perlu pandai memilih aktiviti yang melibatkan semua ahli dalam kumpulan memainkan peranan masing-masing.
Sebagai contoh:
AKTIVITI ROUND TABLE yang setiap ahli memainkan peranan sebagai ketua, pencatat, penjaga masa dan pelapor
AKTIVITI ROUND ROBIN yang setiap orang perlu menulis mengikut giliran
AKTIVITI STESEN PEMBELAJARAN, iaitu setiap ahli diminta bergerak ke stesen mengikut nombor yang diperoleh.
Contoh, ahli bernombor 1, ke stesen 1, nombor 2 ke stesen 2 dan seterusnya. Cukup masa kembali ke kumpulan masing-masing untuk melengkapkan hasil tugasan kumpulan.
PERATURAN KELAS
Guru perlu menyediakan peraturan kelas terutama peraturan ketika PdPc agar murid TIDAK:
Menjawab dalam keadaan serentak
Melaksanakan tugas lain ketika PdPc
Bercakap dengan kuat walaupun dalam kumpulan, dan sebagainya
Sumber : Sisc Azura
NOTA: Boleh juga sekadar mengangkat tangan atau memanggil guru bagi mendapatkan perhatian guru.
ISYARAT TANGAN (GIVE ME FIVE)
Guru mengangkat tangan dan murid mengangkat tangan dan berada dalam keadaan senyap.
SORAKAN BERIRAMA
Guru menyebut sebaris kata dan murid perlu menyahutnya.
Contoh,
Guru: Keramat, Keramat, Keramat
Murid: Smart, Smart, Smart
TEPUKAN
Guru menepuk tangan sekali, dua kali atau tiga kali berturut-turut apabila mahu menarik perhatian murid.
PENGGUNAAN CIP BERCAKAP
Setiap murid diberikan beberapa cip. Cip tersebut digunakan apabila mereka mahu bercakap. Setiap kali bercakap, murid akan memulangkan cip tersebut kepada guru.
Penggunaan cip ini juga membolehkan guru memastikan SETIAP MURID BERCAKAP di dalam kelas tersebut.
BUNYI WISEL
Wisel boleh digunakan oleh guru semasa mengawal aktiviti atau untuk menarik perhatian murid.
SUSUNAN KUMPULAN
Setiap kali masuk ke kelas, guru perlu menyusun kedudukan murid terutama bagi MEMECAHKAN ‘GENG’ dalam kalangan murid di dalam kelas bagi mengelakkan murid-murid tersebut bersembang atau melakukan aktiviti lain ketika PdPc berlangsung.
CARTA SIKAP
Guru menyediakan dua carta, iaitu CARTA CERIA dan CARTA SEDIH. Nama murid yang berbuat bising diletakkan pada carta sedih dan dialihkan setelah murid berubah sikap.
METER MASA
Guru menyediakan meter masa berbentuk separa bulatan atau bulatan yang dibahagikan kepada 3 atau 4 bahagian.
Cadangan seperti di bawah:
Duduk & Bercakap Perlahan
Bergerak & Bercakap Perlahan
Bercakap Kuat
Senyap
PENAMBAHAN DAN PENOLAKAN MARKAH
Murid yang rajin menjawab dan melakukan aktiviti diberikan penambahan markah manakala murid yang mengganggu kelas, ditolak markah.
Penolakan markah dilakukan sedikit-sedikit, seperti penolakan suku markah, setengah markah atau satu markah.
DENDAAN POSITIF
Murid yang mengganggu PdPc didenda dengan dilantik sebagai ketua kumpulan, menjadi pembentang dan menjawab soalan.
PAPARAN MASA
Peruntukan masa untuk setiap aktiviti dipaparkan untuk membantu murid sentiasa cepat dan tidak melakukan aktiviti lain ketika PdPc.
PEMILIHAN BAHAN
Bahan yang disediakan oleh guru juga perlu sesuai dengan aras murid agar murid tidak melakukan tugasan lain ketika PdPc. Murid juga diberikan pilihan untuk melaporkan hasil perbincangan, contohnya sama ada dalam
bentuk:
Peta pemikiran
Peta minda
Sesawang kata, atau
Komik (pembezaan produk berlaku)
PEMILIHAN AKTIVITI
Guru perlu pandai memilih aktiviti yang melibatkan semua ahli dalam kumpulan memainkan peranan masing-masing.
Sebagai contoh:
AKTIVITI ROUND TABLE yang setiap ahli memainkan peranan sebagai ketua, pencatat, penjaga masa dan pelapor
AKTIVITI ROUND ROBIN yang setiap orang perlu menulis mengikut giliran
AKTIVITI STESEN PEMBELAJARAN, iaitu setiap ahli diminta bergerak ke stesen mengikut nombor yang diperoleh.
Contoh, ahli bernombor 1, ke stesen 1, nombor 2 ke stesen 2 dan seterusnya. Cukup masa kembali ke kumpulan masing-masing untuk melengkapkan hasil tugasan kumpulan.
PERATURAN KELAS
Guru perlu menyediakan peraturan kelas terutama peraturan ketika PdPc agar murid TIDAK:
Menjawab dalam keadaan serentak
Melaksanakan tugas lain ketika PdPc
Bercakap dengan kuat walaupun dalam kumpulan, dan sebagainya
Sumber : Sisc Azura